Sidor

10 februari 2007

Vänlig veganfärssås

Jag har alltid gillat (kött)färssås, det är verkligen svårt att inte tycka om det. Milt, smakrikt och lätt att variera är min melodi här. Förut använde jag mig alltid av quornfärs, men när jag blev äggtveksam och nyfiken på något nytt gjorde tofufärssåsen inträde i mitt liv. Fördelen, förutom bristen på ägg, är att den inte känns så köttig. Ja, det är en fördel för mig iallafall som inte uppskattar kött. Så, här är den;

min vänliga tofufärssås.

ca 300g hård tofu
1 morot
1 stor gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 pkt krossade tomater
ev tomatpuré
ev socker
ev chili
Färska eller frysta örter (oregano, basilika, rosmarin, timjan är fint)

Smula tofun ganska fint och stek den i lite olivolja så den blir lite småknaprig, hacka löken fint och låt den fräsa med tofun, riv moroten och ha i även den här kan även lite finhackad chili blandas ner, om en är på chilihumör. Blanda ner krossade tomater, sänk värmen och låt puttra. Smaksätt med örter och tomatpuré, socker kan funka bra för att bryta av syran i såsen, men jag brukar faktiskt föredra ketchup, eller lite av varje. Smaka av såsen med salt och peppar.


Det fantastiska med såsen är att den går att göra under tiden pastan kokar, och den blir färdig, men det går också att göra ett långkok med tomater, vitlök och örter, kanske en skvätt vin och sedan steka tofun, löken och eventuellt moroten vid sidan av och ha i mot slutet. På så vis blir såsen mustigare, men tar enligt mig onödigt lång tid att göra, det är helt enkelt inte värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar