Sidor

16 februari 2007

Lasagne

Det var flera dagar sedan jag åt lasagne. Men eftersom min tid inte är oändlig så dyker den upp här först nu. Jag tycker keso är ett utmärkt substitut till ost-/bechamelsås i lasagne (bechamel förstår jag inte ens att folk vill ha nära lasagnen), dock inte så veganskt. Men jag tror att en mosad halvhård tofu, väl saltad, skulle funka utmärkt som substitut.

Lasagne

1-2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
ca 8 champinjoner
valfri mängd chili av valfri sort
2 pkt krossade tomater
valfria örtkryddor
1 burk svarta bönor

500g keso

Jag började med att fräsa lök och vitlök tills de blivit genomskinliga. Sedan i med champinjoner och låt dem fräsa med en stund. Häll på tomater och hackad chili och koka ihop det hela lite. Krydda med valfria örter (jag hade ett paket franska örter i frysen som slängdes ner), salt, peppar, paprikapulver. Blanda ner de svarta bönorna när såsen börjar bli färdig. Smaka av och krydda mer efter behov.

Varva sedan såsen med lasagneplattor och keso i en gratängform, toppa med ost, tomater eller både och. Servera med grönsallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar