Sidor

14 juni 2015

Golden wheat cardigan


Efter att ha stickat tre provlappar kunde jag till slut lägga upp för min Golden wheat cardigan av Veera Välimäki. Jag är inget fan av provlappsstickning så att behöva sticka tre var otroligt frustrerande. Till koftan rekommenderades stickor 6, men eftersom jag stickar löst så testade jag stickor 5,5. Det visade sig dock att 6,5 var mer lagom för att få rätt stickfasthet. Så även om det var surt att behöva sticka en sån massa lappar så är jag glad att jag gjorde det, annars hade jag suttit med en alldeles för liten kofta till slut.

Jag stickar koftan i okragul Drops Nepal med Knitpro Symfonie wood som tyvärr inte är helt optimala till garnet. Glidigare metallstickor hade nog fungerat bättre, men när jag insåg det hade jag redan stickat en bra bit och hade ingen lust att repa upp, köpa nya stickor och börja igen. Så petfingret får jobba hårt och börjar få en ordentlig valk, och jag är inte ens förbi oket än.

Koftan går snabbt att sticka, jag tycker inte att jag lagt så många timmar på den, och det är snart dags att ta av för ärmarna och börja sticka kroppen. Inte så konstigt kanske när den stickas på 6,5:or.

Detta är min första kofta i trippelkoftutmaningen och jag börjar se fram emot att sticka något nättare och mer arbetet med tunnare stickor. Jag har dock ytterligare två koftmängder i ganska tjockt garn att göra mig av med, så jag får se när det kan tänkas bli något tunnare.

1 kommentar:

  1. Åh den är så otroligt vacker kofta! Den ligger i min att göra lista! Får se när den åker upp på stickorna! :)

    SvaraRadera